tisdag 29 juli 2014

En High School observation.

Kick-Off för bägge tonåringar, och för oss föräldrar, på High School.

Mycket förmaningar från rektor, tillsyningsman och polisman. Jag gillar att de tänker på ordning och säkerhet, men har lite svårare för modevisningen. Den var menad som ett lättsamt sätt att visa klädkoden. Med svenska ögon lite komiskt att tjejer kan ha ärmlöst, men inte killar, observera ärmlöst - inte spaghettistroppar! Det finns mått på hur långt från knäet ett par shorts får sluta. Kepsar var inte ens med på modevisningen, så självklart är det att man inte har det. Det skulle svenska elever veta om, som går med amerikanska kepsar och Hollister huvtröjor neddragna.

Jag har ju sett något avsnitt av tv serien Glee och flera filmer där amerikanska high schools förekommer och tänkt att så kan väl inte alla high schools se ut. Att samlas i skolans aula och lunchrum samt att gå i korridorerna var precis som att ramla in i någon filmscen. Korridorer med skåp, klassrum med glasdörr och färgglada målningar med skolans maskot, direkt på lättbetongsten, som ger en ganska industriell känsla.

Mina killar tyckte det var ok, men kände sig förståss udda, vilket de alltid kommer vara. Amerikanska eleverna var verkligen duktiga på att ta kontakt med varandra och presentera sig för varandra, där har svensken och jag mycket att lära! Jag vågar inte stampa fram till någon och presentera mig i ett så stort sammanhang, hela årskursen på ett bräde, nä mingel har aldrig varit min paradgren, men lär väl få öva mig på det här.


Inte mina pojkars skola, men likadan, fast andra färger...
Vill inte hänga ut någon skola, varför ingen bildkälla.

2 kommentarer:

Annika sa...

Hej Hjärnfrys!

Hittade hit via Maries och Charmiga Charlies bloggar.
Välkommen till USA.
High School ja, ja det är verkligen en speciell tid. OCH en helt egen värld. faktiskt en hel del som alla de HS-filmer man sett.
Min dotter gick ut HS i juni. Hon börjar college om en vecka. En helt ny period i mitt/våra liv.
Hoppas att dina pojkar ska trivas på HS, och att ni ska trivas i USA.

Jag har en gammal räv som är inne på mitt 21 år i landet.

Hälsningar från Annika som bor strax utanför Washington DC

hjarnfrys sa...

Hej.

Vad kul att du hittade hit till min blogg! Jag hinner inte riktigt med den så som jag hade hoppats, men det är många blixtutryckningar med saker som skall fixas, så rutinerna dröjer lite.

I två veckor har mina stora killar gått HS. De har bytt ett par klasser nu och vi hoppas det blir bättre så.

Mina killar är duktiga på engelska i Sverige, men språkbarriären är större än jag och de själva förväntat...

Lycka till med college och dess utmaningar.

Go' onsdag.